Kunskapsbank: E-post
Inställningar för Microsoft Outlook för Mac
Skrivet av på 2016-04-26 17:28

Inställningar för Microsoft Outlook för Mac

Steg 1: Kontrollera att du har den senaste versionen

Kontrollera att du har den senaste versionen av Outlook för Mac.

Starta Outlook och klicka på Help i menyn högst upp. Klicka sedan på Check for Updates.

Programmet kommer nu att kontrollera om det finns några uppdateringar. Följ instruktionerna på skärmen för att installera uppdateringarna.

För ytterligare hjälp att uppdatera programvaran från Microsoft, se Microsofts supportsidor här: http://support.microsoft.com

 

Steg 2: Lägg till ditt e-postkonto

Klicka på Tools i menyn högst upp. Välj sedan Accounts.

Klicka på plus (+)-knappen nere i vänstra hörnet, och klicka sedan på E-mail... i rullgardinsmenyn som visas.

 

Steg 3: Skriv in kontoinformationen

Skriv in e-postadressen som du vill lägga in i fältet E-mail address, och det tillhörande lösenordet i fältet Password. När du börjar skriva lösenordet kommer resten av fönstret att visas, och du kommer att se fler alternativ.

 

Skriv in följande information för ditt konto i det expanderade fönstret:

 

E-mail address: Skriv in e-postadressen som du vill lägga till, till exempel "name@example.com" som i det här exemplet.

Password: Lösenordet är samma som du använder för att logga in på webbmailen med.

User name: name@example.com

Type: IMAP

Incoming Server: mail.citynetwork.se

Markera rutan:

Use SSL to connect (recommended)

Incoming server port: 993  (143 if SSL isn't used)

Outgoing server: mail.citynetwork.se

Markera rutan:

Override default port

Markera rutan:

Use SSL to connect (recommended)

Skriv 587 i fältet för portnummer för den utgående mailservern, till höger om fältet Outgoing server.

Klicka på Add Account när du har fyllt i alla uppgifter.

 

Steg 4: Skriv in ett namn och en beskrivning

Skriv ett namn i fältet Account description som beskriver ditt konto.

Skriv sedan ett namn i fältet Full name som ska vara namnet som visas som avsändare.

Kontrollera att de personliga uppgifterna samt serveruppgifterna för kontot är korrekta, och klicka sedan på More Options...-knappen längst ner i dialogrutan.

 

Steg 5: Välj autentiserings-metod

Du kommer nu att få välja autentiseringsmetod.

I fältet Authentication ska du välja User name and Password i rullgardinsmenyn.

I fältet User Name skriver du samma e-postadress som tidigare, tillsammans med e-postadressens lösenord under Password. Lämna fältet för Unqualified domain tomt.

Klicka på OK.

 

Du har nu lagt in ditt e-postkonto hos Citynetwork i Outlook för Mac, och innehållet på ditt e-postkonto ska läsas in till programmet.

Följande steg kommer att visa hur du synkroniserar dina IMAP-mappar.

 

Steg 6: Synkronisera IMAP-mappar

Med IMAP kan fler e-postklienter ansluta till samma e-postkonto, samtidigt som alla e-postmeddelanden ligger kvar på servern så att de kan nås från webbmail eller andra enheter.

Vi rekommenderar att du från början använder de här inställningarna för att hantera IMAP-mappar.

Först måste du kontrollera att du har den senaste versionen av Microsoft Outlook för Mac installerad. Du finner mer information om hur du uppdaterar i det första steget i den här guiden.

Klicka på Tools i menyn högst upp, och klicka sedan på Accounts....

Klicka på Advanced-knappen nere till höger i dialogrutan.

Klicka på fliken som heter Server.

Skriv INBOX med stora bokstäver i fältet IMAP Root Folder.

Klicka på fliken Folders.

 

Gör följande för att lagra meddelanden i korrekt mapp:

I sektionen Sent, sätt Store sent messages in this folder: till Sent (Server) i rullgardinsmenyn.

I sektionen Drafts, sätt Store draft messages in this folder: till Drafts (Server) i rullgardinsmenyn.

I sektionen Junk, sätt Store junk messages in this folder: till Junk E-mail (Server) i rullgardinsmenyn.

Under Move, markera Move deleted messages to this folder: och välj Trash (Server) i rullgardinsmenyn.

Klicka på OK.

 

Extra tips:

 

Att radera ett konto!

Om du vill radera ett konto klickar du på Tools i menyn högst upp. Klicka sedan på Accounts.

Välj vilket konto du vill radera genom att klicka på namnet i översikten.

Klicka på minus (-)-knappen nere till vänster, och klicka på Delete-knappen i dialogrutan för att bekräfta valet.

 

Felsökning

 

Vad du gör om Outlook inte kan upprätta en säker anslutning

Vad du gör om Outlook inte kan upprätta en säker anslutning

Om du skriver ett e-postmeddelande och får ett felmeddelande som säger A secure connection cannot be established with the server mail.citynetwork.se, klicka på Cancel.

Du kan lösa problemet genom att klicka på Tools i menyn högst upp. Välj sedan Accounts.

Välj ditt konto i fönstret som dyker upp, och kontrollera att det i fältet för Incoming server står mail.citynetwork.se (och inte imap.example.com).

 

Att ta fram felloggen

 

Om du stöter på problem när du konfigurerar ditt konto är det till stor hjälp för oss om du kan ta skärmdumpar på dina inställningar samt de felmeddelanden som du får, och skickar dessa till vår support så att vi kan kika närmare på saken.

Du kan också kontrollera felloggen i programmet genom att klicka på Window i menyn högst upp. Välj sedan Error Log.

Du får nu en överblick av de fel som har loggats av programmet. Information från loggen kan vara bra att ha när du kontaktar oss, om det skulle vara några problem.