Kunskapsbank: E-post
Koppla mail till google apps
Skrivet av på 2013-07-19 14:53

En guide som beskriver hur du via kontrollpanelen "My City" styr e-posttjänsten till Google apps.

När det kommer till att koppla din mail till Google apps så kommer du behöva gå igenom ett par steg innan det hela är färdigt.


Verifiera domänen

Först så behöver Google få en verifiering att du är ägaren till domänen som du vill koppla till Google apps.

Detta kan du göra på ett antal olika sätt (bl.a. genom CNAME, html, Google analytics. Mer info finns på Google apps sidor), det sättet som vi kommer att gå igenom här är att verifiera domänen genom att lägga till en TXT-post i DNS för domänen.

När du ska verifiera genom en TXT-post så kommer du av Google få en textsträng som de vill att du ska lägga till.
Detta är en sträng med 68 tecken som börjar med Google-site-verification=, följt av ytterligare 43 tecken.
Exempelvis: Google-site-verification=rXOxyZounnZasA8Z7oaD3c14JdjS9aKSWvsR1EbUSIQ


För att lägga till denna så får du först gå in i kontrollpanelen på https://my.citynetwork.se
Där klickar du sedan på DNS, eller så går du igenom "Domännamn och Webbplatser" och trycker DNS i den meny som fälls ner, 
klicka på den gröna knappen "Lägg Till" som finns längst ned på sidan för att lägga till en ny DNS post.

 

För att lägga till TXT så behöver du gå in i avancerat läge.
Välj Avancerat som är bredvid fältet för Typ.
 Avancerat

 

Nu väljer du TXT som typ och så fyller du i den strängen som Google gav i Data.
Viktigt är att du har citationstecken runt strängen
Så det du sätter in i data ser ut ungefär såhär:
"Google-site-verification=rXOxyZounnZasA8Z7oaD3c14JdjS9aKSWvsR1EbUSIQ"

Låt @ stå kvar som subdomän och 3600 som TTL.

TXT-post

 

När detta är gjort och sparat så tar det ett par timmar, upp till 48 timmar innan Google har verifierat domänen.
När Google har verifierat att du äger domänen så är det en god idé att gå in i kontrollpanelen för Google Apps och skapa upp de konton som du vill ha och/eller redan har, då e-postadresser inte kommer att synkas över till Google. 

 

Lägga till MX-poster

Nästa steg är att lägga upp nya MX-poster för att e-posten ska gå till Googles servrar.
Dessa lägger du upp i DNS-hanteraren på samma ställe som där du lade upp TXT-posten. 
Tryck på den gröna knappen för Lägg till.
Om din DNS-editor är inställd på Avancerat läge sedan tidigare i guiden så kan du trycka på enkelt vid fältet för Typ.

Google har ett antal servrar som de använder för sin epost och de har även en lista på vilka servrar de rekommenderar att du använder dig utav.
Den listan på mailservrar som du ska använda får du utav Google, och du fyller i den på detta sätt.

Troligtvis så kommer data som Google vill att du fyller i se ut på följande sätt:
1 mail.exempel1.se
5 mail.exempel2.se
10 mail.exempel3.se osv

När du skapar en MX-post så får du upp två fält vid data.
Det första fältet är för prioriteten, vilket är siffran som står framför adressen.
Prioritet är i vilken ordning som servrar ska provas för att skicka e-posst, om server med prioritet 1 inte svarar så prövas servern med prioritet 5 osv.

När du fyller i MX-posten så fyller du i den enligt den data som Google har gett dig. Tänk på att skriva datan med gemener och inte versaler, ofta får man servrarna i versaler från google.

MX-post 

 

Gör om detta steg med alla de servrar som Google vill att du aktiverar.
När detta är gjort så kommer det ta några timmar innan domänens DNS är uppdaterad, det tar i normalfallet ungefär två timmar, men det kan ta upp till 48 timmar.

OBS! Om du har e-post aktiverat på er domän redan så kommer denna behöva avaktiveras.

Gör dock inte detta förrän du är säker på att ändringen till Google har gått igenom så att du inte förlorar inkommande e-postmeddelanden.
Annars så kommer våra mailservrar fortfarande tro att det är de som har hand om e-posten och det kan ställa till problem i vissa fall.

Detta fall är ifall en e-postadress som ligger på våra mailservrar ska skicka mail till er domän, då kommer servern att tro att det är den som har hand om e-posten och inte skicka ut det till de nu satta servrarna.

För att avaktivera e-posttjänsten för domänen så får du gå in i Webbplatser, detta kan du göra genom att trycka på "Domännamn och Webbplatser" och där trycka på Webbplatser.
Vid domänen som du vill avaktivera e-poststödet för så trycker du redigera.

Redigera 


Tryck där på Avaktivera och sedan på spara

Avaktiverande 

 

Nu kommer en varning att visas som beskriver att om du tar bort e-poststödet så kommer alla e-postadresser och meddelanden att raderas.
Tryck här bekräfta för att inaktivera stödet, vilket innebär att som varningen säger alla e-postdresser och meddelanden kommer att raderas.

Radera 

 

Nu kommer det att visas att e-poststödet är avstängt genom att det står Nej vid E-post.

Nej 

 

Nu så ska allting vara klart och Google ska ha hand om din e-posttjänst.

Någonting som är viktigt att tänka på är att inte rusa igenom guiden, då det tar tid för DNS-poster att uppdateras, så att inga mail går förlorade genom att du har tagit bort e-poststödet innan det har aktiverats hos Google.
Var även noga med att kolla under DNS så att allting ser rätt ut enligt den data som Google har gett dig.