Kunskapsbank: Onlinebackup
När backupschemat rapporterar Missed Schedule
Skrivet av Mattias Nilsson på 2013-07-03 07:46

En guide som kan ge dig lite tips på åtgärder om det står "Missed Schedule i er backuprapport.

 

När man ser en rapport om att Onlinebackupklienten inte kört sin backup kan det vara värt att testa några saker.

För det första ska man förstås se efter så datorn/servern varit uppkopplad till internet vid den tidpunkt då klienten ville köra backupjobbet. Har den inte det så är anledningen fastställd. En internetuppkoppling behövs för att jobbet ska kunna köras fullt ut.

Har man fastställt att klienten varit uppkopplad till internet kan man prova följande steg:

1. Logga in på klienten och testa om den kan ansluta till onlinebackupservern backup1.onlinebackup.se. 

Detta gör man via menyn "settings->test connectivity to backup server".

2. Om testet i steg 1 ger gröna bockar hela vägen kan man testa att se om backupjobbet startar genom att köra igång det manuellt.
Fungerar detta så var det förmodligen ett temporärt fel förra gången den provade att köra.

3. Om testet i steg 1 eller 2 inte fungerar ska man logga in på servern där klienten är installerad och starta om klienten.
När man startar om klienten är det viktigt att stanna klienten (stop) och vänta ca fem minuter innan man startar den igen.
Kör man Linux så är kommandot för att stoppa klienten (som root-användare) /etc/init.d/onlinebackup_client stop
För att starta klienten är kommandot (som root-användare) /etc/init.d/onlinebackup_client start
Kör man Windows är det en service som kör Onlinebackup och denna stop/startfunktion finns då bland "services". Man stoppar då den med "stop"-ikonen.

Testa därefter steg 1 och 2 igen. Fungerar det fortfarande inte så kan man eventuellt behöva installera om klienten.

Det finns en guide som förklarar hur man installerar om klienten via nedanstående länk:
https://onlinebackup.se/faq?pid=18

Testa därefter steg 1, 2 och 3 igen. Fungerar det fortfarande inte så skicka ett mail till support@citynetwork.se med era kunduppgifter så får supporten undersöka ärendet.