Kunskapsbank: My City Webbhotell
Hur aktiverar jag en webbplats i kontrollpanelen My City
Skrivet av på 2013-02-13 16:31

Denna guide beskriver hur du som kund lägger till en ny Webbplats i kontrollpanelen "My City"

Du loggar först in i kontrollpanelen "My City" på adress https://my.citynetwork.se. Logga in med användarnamn (e-postadress) och tillhörande lösenord. Har du inte tillgång till lösenordet kan du klicka på länken ”Glömt lösenordet?” för att generera ett e-postmeddelande via vilket du sedan kan ange ett nytt lösenord

När du gjort detta så kommer det se ut som nedan:


Nu kan du gå in i menyn "Domännamn och webbplatser" och välja "Webbplatser"


Klicka på "Lägg till"

Nu kan du välja olika inställningar för din webbplats.

1. Här gör du valet ifall det ska vara en domän eller subdomän, tex exempel.se eller sub.exempel.se. Om du väljer subdomän här, hoppa ner ett steg för mer information.

2. Här anger du vilket domännamn du vill ha på din webbplats.

Tänk på att "www" inte ska anges här.

3. Här anger du vilken tjänst som ska vara kopplad till webbplatsen. Ska det vara en riktig webbsida så är det antingen "Linux/Apache" eller "Windows/IIS"

Om du ska köra ASP som scriptspråk så är det Windows/IIS som är alternativet. I alla andra fall så rekommenderar vi Linux/Apache

Observera att detta inte är på något sätt beroende på vad du själv har för operativsystem hemma.

4. Här väljer du ifall du ska aktivera epoststöd hos oss eller ej.

(Om ni har er mail hos någon extern leverantör, till exempel hos Google, så ska ni välja "Avaktivera" här. Du får sedan lägga in de MX-poster som styr mailen via DNS-tjänsten enligt de instruktioner du fått från dem.)


5. Klicka på "Lägg till webbplats" för att spara de inställningar ni gjort.

Låt systemet jobba en stund, sedan är din webbplats klar att användas och åtkomlig via FTP.



Om du istället väljer subdomän under punkt 1, så ser sidan lite annorlunda ut.

1. Här gör du valet ifall det ska vara en domän eller subdomän, tex exempel.se eller sub.exempel.se. Om du väljer domän här, hoppa upp ett steg för mer information.

2. Här anger du vilket domännamn som du ska ha på din webbplats. Subdomännamnet fyller du i, i rutan till vänster, och sedan väljer du vilken domän denna subdomän ska ligga under i rutan till höger. Du måste ha en webbplats som riktig domän för att kunna lägga till en subdomän till den.

Tänk på att "www" inte ska anges här.

3. Här anger du vilken tjänst som ska vara kopplad till webbplatsen. Ska det vara en riktig hemsida så är det antingen "Linux/Apache" eller "Windows/IIS"

Om du ska köra ASP som scriptspråk så är det Windows/IIS som är alternativet. I alla andra fall så rekommenderar vi Linux/Apache

Observera att detta inte är på något sätt beroende på vad du själv har för operativsystem hemma.

4. Här väljer du ifall du ska aktivera epoststöd hos oss eller ej.

(Om du har din mail hos någon extern leverantör, till exempel hos Google, så ska du välja "Avaktivera" här. Du får sedan lägga in de MX-poster som styr mailen via DNS-tjänsten enligt de instruktioner du fått från dem.)


5. Klicka på "Lägg till webbplats" för att spara de inställningar du gjort.

Låt systemet jobba en stund, sedan är er webbplats klar att användas och åtkomlig via FTP.