Kunskapsbank: My City Webbhotell
Aktivering av ny e-postadress
Skrivet av på 2012-10-29 09:23

Här beskriver vi hur du aktiverar nya e-postadresser via din kontrollpanel "My City".

1.) Du loggar in i kontrollpanelen "My City" på adress https://my.citynetwork.se. Logga in med användarnamn (e-postadress) och tillhörande lösenord. Har du inte tillgång till lösenordet kan du klicka på länken ”Glömt lösenordet?” för att generera ett e-postmeddelande via vilket du sedan kan ange ett nytt lösenord.


 

2.) Väl inloggad behöver du först kontrollera att e-poststöd är aktiverat på den domän du vill aktivera e-postadresser till. Detta gör du under "Domännamn och Webbplatser - Webbplatser". Är e-poststödet inte aktiverat klickar du på "Redigera" och väljer "Aktivera" på raden för E-poststöd och därefter klickar du på "SPARA".


3.)
När e-poststödet är aktiverat går du till E-post -> E-postkonton.

 

4.) På denna sida ser du dina domännamn och tillhörande e-postadresser. Du ser även vilka grundläggande inställningar du behöver för att hantera din e-post i en lokal e-postklient.  För att skapa en ny e-postadress klickar på du på "Lägg till" som du hittar längst ner i högra hörnet.

Om du har flera domännamn aktiverade för e-post så behöver du först välja det domännamn du vill lägga till den nya e-postadressen för.


 

5.) För att lägga till ditt nya e-postkonto gör följande:

5.1.) Välj status "Aktiv"

5.2) Fyll i den e-postadress du önskar använda. Det räcker med första halvan (det som står till vänster om @-tecknet).

5.3) Välj ett lösenord, notera att lösenordet måste vara minst 8 tecken långt och innehålla minst
* en siffra,
* en stor bokstav och
* en liten bokstav

5.4) Klicka på "Spara" som du hittar längst ner i högra hörnet.

6.) Ditt e-postkonto är nu skapat. Du kan använda dig av vår webbmail (https://mail.citynetwork.se) för att hantera din e-post. Du kan också aktivera e-postadressen i en lokal e-postklient. Titta gärna på någon av guiderna för detta som du hittar här.